خاطرات آقای کم حرف

اینم شده زندگے ما ...

خاطرات آقای کم حرف

اینم شده زندگے ما ...

طبقه بندی موضوعی

تجربه خودم در انتخاب رشته کنکور

دوشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۲۶ ق.ظ

سلام بر کنکوری ها

ladies and gentlemen خسته نباشید میگم خدمت یکایک شما عزیزان و امیدوارم حالتون خوب باشد.

عرض کنم که امروز داشتم به انتخاب گرایش خودم فکر میکردم که تصمیم گرفتم کم درباره انتخاب رشته هم صحبت کنیم. چون نمیتونم خیلی توضیح بدم نکته وار اینجا مهم ترین مباحث رو مینویسم ؛ امیداورم که بدردتون بخورد.

1- مهم ترین نکته این است که رشته بر دانشگاه اولویت دارد. مبادا بخواطر یک دانشگاه خوب به یک رشته ای بروید که علاقه ای به آن ندارید.

مثال بزنم: فردی رتبه 500 آورده است ، میتواند هوافضای شریف برود یا برق علم و صنعت. خب اگر به هوافضا علاقه ندارد نباید به خاطر شریف آینده خودش را خراب کند. باید به دنبال علاقه اش برود هرچند دانشگاهش چند سطح پایین بیاید. عمری که نمیشود خودمان را گول بزنیم . رشته مورد علاقه را انتخاب کنید و تمام !

2- ترجیحا راه های دور را انتخاب نکنید. اگر مانند خیلی ها به اصطلاح مامانی هستین خیلی سختی میکشید مگر اینکه مجبور باشید که خب بحثش فرق میکند.

مثلا من میتونم بروم دانشگاه صنعت نفت اهواز (یا دانشگاه شیراز) مهندسی شیمی بخوانم(نمیدانم این رشته را دارند یا نه، قطعا دارند:) ) و همینطور میتوانم بروم کاشان یا شاهرود همان رشته را ادامه بدهم . خب کدام را انتخاب کنم؟ ببینید تفاوت دانشگاه نفت با شاهرود قابل اغماض نیست ، اما مثلا شاهرود یا صنعتی بابل فقط چندساعت تا تهران فاصله دارد و سطحش هم کمی با آنهای دیگر فاصله دارد.

من میگویم عطایش را به لقایش ببخشید و این راه های دور و طاقت فرسا که قرار است در راه باشید را خودتان به پوئن های + تبدیل کنید در کنار خانواده بمانید. حالا اگر شریف باشد یا پلی تکنیک باشد دیگر بحث جداست.

3- اینقدر پول الکی برای مشاوره خرج نکنید!

4- چشم و هم چشمی را کنار بگذارید، دوستم این کار را کرد و به دانشگاه خوبی رفت اما الان پشیمان است. عجول نباشید. بالاخره یه رشته ای در یک دانشگاه قبول میشوید. خدا کمکتان میکنه.

*4-  ریاضی ها راجع به این دانشگاه های نیمه متمرکز هم تحقیق کنید و شرایطشان را بپرسید ، مثلا دانشگاه صداوسیما رشته برقش فکر کنم مخابرات میدانه که خب به مزاج هرکسی خوش نمی آید و شرایط کاری را هم در نظر بگیرید. صنعت نفت شنیده ام که دیگر فقط از فارغ التحصیلان برتر (مثلا 3نفر اول)  استخدام میکنه و نه همه پس به هوش باشید که کلاه سرتان نرود. مراقبت هواپیما و ATC هم زیاد اطلاع ندارم اما اگر خواستید میتوانم از یکی از دوستانم بپرسم.

تجربی ها راجع به این تعهد به خدمت خیلی خیلی دقت کنید. سازمان کاری نمیکند که به نفع دانشجو تمام شود. ممکن است در ازای پزشکی که قبولتان میکنند برایتان دام پهن کرده اند که 20 سال باید در منطقه ای دور افتاده بهترین دوران زندگیتان را بگذرانید.20سال یعنی از همه مسائل دیگر عقب میافتید تخصص ، ازدواج، هیئت علمی و... . 

5- به فکر سال دوم نباشید! بنده به عینه دیده ام بسیاری که سال دوم شکست خورده اند. این وسط فقط عده ای خاص که اراده ای پولادین دارند میتوانند خوب بشوند(خودتان را گول نزنید) من زیاد با سال های بعد موافق نیستم خصوصا اگر پسر باشید که دیگر خدمت مقدس سربازی هم حالتان را بد میگیرد. برای رشته ریاضی که اصلا موافق نیستم. برای تجربی ها کمی میتوان روی سال دوم حساب کرد(فقط کمی)

6- هیچ کس نمیداند آینده چه خواهد شد، یکی دانشگاه تهران میرود ولی با یک تصادف تا اخر عمر کنج خانه میافتد. یکی شریف میرود اما بعد از مدتی میرود کنکور تجربی میدهد. یکی دانشگاه متوسط قبول میشود و در یک شرکت خوب استخدام میشود و زندگی خوبی را تشکیل میدهد. یکی تا به دانشگاه میرسد دنبال کارهای بووووق می افتد. یکی تا به دانشگاه میرسد موتورش روشن میشود و بهترین بهترینها  میشود اما در نهایت به خاطر مسائل بی خدا شدن و احساس تهی بودن از دانشگاه لفت میدهد.

و...

اینها را همه دانشجو ها قبول دارند مخصوصا آنهایی که با فارغ التحصیل ها در ارتباط اند و این داستان ها را آنها برایشان تعریف کرده اند.

اینجا تازه اول راه است...

7- آنهایی که رتبه شان بالا است و دانشگاه های خوب قبول نمیشوند هرگز نباید نا امید باشند هرگز. فقط به رشته مورد علاقه فکر کنید. دانشگاه آزاد خیلی هم خوب است. من کم خوبی از دانشگاه های آزاد تهران،قزوین،شیراز،نجف آباد و... نشنیده ام.

باور کنید چندین و چند نفر میشناسم که از دانشگاه آزاد شروع کرده اند ،ارشد را شریف قبول شده اند و در حال حاضر در بوستون،دالاس،لس انجلس و ... دکتری را تمام کرده اند و همانجا کار میکنند.

8- و باز هم میگویم خدا بزرگ است من زمانی که نتایج آمد نمیدانستم کجا میافتم اما به خدا توکل کردم و با کمال تعجب همان دانشگاهی که دوست داشتم روزانه قبول شدم. درسته خوب خوب نیست اما من خودم را با شرایط وفق میدهم و در نهایت این من هستم که برنده ام. خودتان را برای رتبه کنکورتان سرزنش نکنید خدا میداند چند سال دیگر شما کجایید و بقیه کجا. شنیدم که یکی از دانشجوهای دانشگاه university of toronto(البته مطمئن نیستم همین دانشگاه بود) میگفت من بهترین مهندس مخابراتی که در ایران دیده ام از دانشگاه صداو سیما بود!! دقت کنید نگفت صنعتی شریف نگفت پلی تکنیک نگفت خواجه نصیر نگفت علم و صنعت ... گفت صداوسیما که یک دانشگاه معمولیه

پس اون آقا خودش اونقدر زحمت کشیده که به این درجه رسیده است.

مثل اون آقا باشیم :)

وقت خوابم گذشت:( فکر نمیکردم نوشتن اینقدر وقت گیر باشد. بروم بخوابم که فردا باید با انرژی دروس شیرین تر از قند را درو کنم :)

خدایا خودت کمک کن فردا یک فصل بخوانم "الهی آمین"

راستی این آهنگه پازل باند و حمید هیراد هم خیلی وقته ما را گرفتار کرده

 

[Hamid Hiraad]

وای وای وای دل من شده عاشق نگاش وای که نمیدونستم میشم پریشون چشاش
وای وای وای دل من شده دیوونه ی اون دل دیوونه ی من اسیر مست موی اون
وای وای وای دل من شده عاشق نگاش وای که نمیدونستم میشم پریشون چشاش
وای وای وای دل من شده دیوونه ی اون دل دیوونه ی من اسیر مست موی اون

  • کم حرف آقا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی